روترهای خانگی معمولا دو آدرس آی‌پی دارند، یکی برای آدرس خصوصی خود دستگاه در شبکه محلی و دیگری آدرس آی‌پی عمومی‌ یا خارجی که برای ارتباط با شبکههای بیرونی موجود در اینترنت از آن استفاده می‌شود. برای این که بتوانید این آدرس‌ها را شناسایی کنید راهکارهایی وجود دارد.

چگونه آدرس آی‌پی خارجی روتر را پیدا کنیم

1 2

آدرس آی‌پی خارجی مدیریت شده توسط یک روتر زمانی استفاده می‌شود که روتر از طریق یک مودم پهن باند به فراهم کننده خدمات اینترنت متصل می‌شود. این آدرس را می‌توان از طریق خدمات جستجوی آی‌پی مبتنی بر وب مثل  IP Chicken و همچنین از داخل خود روتر مشاهده کرد.

نحوه دسترسی به این آدرس آی‌پی در اغلب تولیدکنندگان روتر تقریبا یکسان است، در روترهای لینک‌سیس شما می‌توانید آدرس آی‌پی عمومی‌ را در صفحه Status در بخش Internet مشاهده کنید. روترهای نت‌گیر نیز معمولا این آدرس را تحت عنوان Internet Port IP Address نامگذاری می‌کنند و از طریق صفحه Maintenance > Router Status می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

چگونه آدرس آی‌پی محلی روتر را پیدا کنیم

2 4

روترهای خانگی به طور پیش فرض  از یک آدرس محلی تحت عنوان آدرس آی‌پی خصوصی استفاده می‌کنند. این آدرس معمولا در تمام مدل‌های یک تولیدکننده یکسان است و می‌توان آن را از اسناد تولیدکننده به دست آورد.

همچنین می‌توانید این آدرس آی‌پی را در تنظیمات روتر مشاهده کنید. برای مثال، اغلب روترهای لینک‌سیس این آدرس خصوصی را تحت عنوان Local IP Address در صفحه Setup > Basic Setup در اختیار شما می‌گذارند. یک روتر نت‌گیر ممکن است آن را با نام Gateway IP Address در صفحه Maintenance > Router Status به نمایش بگذارد.

در ادامه آدرس آی‌پی محلی پیش فرض برای چند برند مطرح روتر را مشاهده خواهید کرد:

  • روترهای Linksys معمولا از ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱  برای آدرس داخلی پیش فرض خود استفاده می‌کنند.
  • روترهای D-Link و NETGEAR اغلب آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ را انتخاب می‌کنند.
  • روترهای Cisco از آدرس‌های ۱۹۲٫۱۶۸٫۱۰٫۲, ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۴ یا ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ استفاده می‌کنند.
  • بعضی از روترهای Belkin و SMC آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۲٫۱ را به کار می‌گیرند.
  • روترهای U.S. Robotics از  192.168.123.254 استفاده می‌کنند.

مدیران شبکه این امکان را دارند تا از طریق صفحه تنظیمات روتر این آدرس آی‌پی را تغییر دهند. همچنین برخلاف سایر آدرس‌های آی‌پی به کار رفته در شبکه خانگی که معمولا به صورت دوره‌ای تغییر پیدا می‌کنند، آدرس آی‌پیخصوصی روتر ثابت باقی می‌ماند، مگر این که کسی آن را به صورت دستی تغییر دهد.

اطلاعاتی بیشتر در مورد آدرس‌های آی‌پی

آدرس آی‌پی عمومی‌ در یک شبکه خانگی احتمالا بطور دوره‌ای تغییر خواهد کرد، زیرا فراهم کننده خدمات اینترنت (ISP) به اکثر مشتریان آدرس‌های پویا یا داینامیک اختصاص می‌دهد. این آدرس‌ها در طول زمان و بر اساس مجموعه آدرس‌های واگذار شده به شرکت خدمات دهنده تغییر پیدا می‌کند.

این اعداد مربوط به آدرس‌های سنتی IPv4 است که عموما در شبکه‌ها استفاده می‌شوند. IPv6 جدید از یک سیستم شماره گذاری متفاوت برای آدرس‌های آی‌پی استفاده می‌کند، اگر چه از خیلی از جهات شبیه به هم هستند.

در شبکه‌های سازمانی، خدمات کشف شبکه مبتنی بر Simple Network Management Protocol (SNMP) می‌توانند به طور خودکار آدرس‌های آی‌پی روترها و خیلی دیگر از دستگاه‌های متصل به شبکه را تشخیص دهند.


منبع: ماهنامه شبکه